Thursday, May 31, 2012

Eerste bakken gebouwd

De eerste bak in mijn tuin is vorig jaar al tot stand gekomen. Een simpele verhoogde border gemaakt van een paar planken hout aan de zijkant van mijn tuin. Het plan was om hier wat vaste planten in te zetten dit voorjaar. Van de winter heeft de bak dienst gedaan als een decoratief vak met wat heideplantjes erin. Deze bak heeft de goede afmetingen voor een square foot garden**, en er kunnen diverse vakken worden gemaakt.

Voor mijn eigen square foot garden was het noodzakelijk de heideplanten en vaste planten te verplaatsen. Ik had ook veel grind in de bakken liggen, dus dat moest er ook uit. Al met al een flinke klus, die ik in delen besloot uit te voeren.

Eerste stap - verplaatsen van heideplanten en vaste planten
Tweede stap - verwijderen van grind
Derde stap - bewerken van de grond en inzaaien


De eerste stap is prima verlopen en mijn heideplanten en struikjes staan gelukkig te wezen in hun bakken en potten. De heideplantjes bloeien in de winter en ik kan ze dan weer uitpotten en over de tuin verspreiden voor wat kleur.

De tweede stap was wat bewerkelijker. Het verwijderen van het grind was een hele klus en ik kreeg soms het gevoel een soort van Assepoester te zijn met het uitzeven van de vele steentjes tussen de aarde! Dit kostte echt veel meer tijd dan ik had verwacht. Het was ondertussen al april en ik wist dat ik snel zou moeten gaan zaaien! Tijd voor plan B dus: grind verwijderen per vak.
Ik heb direct een vak van 2x2 vrijgemaakt en verderop in de bak het grind weggeschoven in kleine vlakjes om alvast te kunnen zaaien. Het plan zou zijn om de opgekomen zaailingen dan later te verspenen in de nieuwe SFG vakken met speciale grondmix.

**Volgens de square foot garden of SFG methode is het mogelijk om in een square foot (ca. 30 x 30 cm)planten op te kweken. In sommige vakken kunnen zelfs meerdere planten worden gekweekt!De methode is oorspronkelijk naar buiten gebracht door Mel Bartholomew. Hij heeft er dan ook een geweldig boek over geschreven die via Kindle en Amazon zo digitaal is te downloaden. Zeker de moeite waard!

No comments:

Post a Comment