Friday, June 1, 2012

De eerste zaailingen

Het is de afgelopen week erg mooi geweest en alles wat ingezaaid is schoot werkelijk de grond uit! Van de meeste plantes zijn alle zaailingen goed opgekomen en ze groeien op dit moment erg hard. Het lijkt wel of sommige planten van de een op de andere dag verdubbelen in grootte.
Salie, komkommerkruid en calendula zijn uitgekomen. Niet allemaal, maar toch wel zeker 90% opkomst.




De bonenplantjes en peultjes doen ook erg hun best. Ik heb gemerkt dat de bonenplantjes goed kiemen, maar er toch een of twee zaden slachtoffer zijn geworden van een made die zich in de kiemende peul heeft geboord. Ik heb er niet bij stilgestaan dat er ook zaden niet zouden kunnen kiemen, en enkel 1 boon per gaatje gezaaid. Gelukkig passen er vijf in een vierkant en de andere vier zijn wel opgekomen.



Ook niet alle peultjes zijn opgekomen. Daar had ik er tien van in een square oftewel vierkant geplant. Het lijkt erop dat acht het wel gaan redden. Aangezien Mel Bartholomew in zijn boek van square foot gardening het heeft over negen peulen per square foot, ben ik tevreden met acht.




Al met al moet ik volgende keer dus duidelijk rekening houden met de mogelijkheid van het niet opkomen van zaden (zeker als je zo zuinig met je zaden omgaat). Je wilt natuurlijk niet maar de helft van je geplande oogst krijgen!
- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Sassenheim,Nederland

No comments:

Post a Comment