Saturday, July 7, 2012

Peultjes!

In mei heb ik nog snel wat peulen in de grond gestopt. Hoewel het niet wordt aangeraden om peulen in de zomer te groeien, heb ik het er op gewaagd. Dit voornamelijk vanwege het slechte weer en onze uitgestelde zomer dit jaar... Ik heb dan ook twee vierkanten uit mijn makkelijke moestuin gereserveerd hiervoor.




Om ze begeleiden in de klimtocht heb ik voor 1 vierkant een nette driepoot van bamboe neergezet en voor de andere een geimproviseerd klimrek met wat touw.




Voor elke square mag je van Mel bartholomew tot wel 9 planten zetten, dus dit heb ik ook geprobeerd. Niet alle peulen kwamen netjes op, dus heb ik later nog bijgeplant en een paar in een bloempot gestopt.
De peulen zijn goed opgekomen en enorm gegroeid in de laatste paar weken. De eerste bloemen kwamen eind juni ineens aan de plant. Nu staat de hele plant in bloei en heb ik een zee aan witte bloempjes en....peulen!
De bloemen zijn snel bevrucht en binnen no-time groeien er kleine baby peultjes aan de plant. Overnacht groeien die uit tot flinke peulen een duim groot!




Met peulen is het zo dat je deze het beste jong kunt eten. Hoe meer je ook blijft plukken, hoe meer je de plant stimuleert nieuwe bloemen te maken. Ik oogst dan ook elke dag een handje.




Sommige varianten zijn rauw te eten, maar ik vind ze lekkerder in roerbak of geblancheerd. Gewoon een paar peultjes versnipperen door de rijst of risotto is ook lekker om net even wat meer die frisse, knapperige en groenige lentesmaak aan je gerecht te geven!
- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Sassenheim

No comments:

Post a Comment