Sunday, April 27, 2014

Overzicht 2013

Er is veel gebeurd het afgelopen jaar en daarmee is de blog een tijdje niet geupdate, mijn excuses. Reden genoeg om in 2014 alles gestructureerd aan te pakken en er dit keer vroeg bij te zijn! Laat ik beginnen met een kleine samenvatting van 2013, de do's en don'ts.

Al met al was 2013 een erg nat en teleurstellend jaar en heb ik alleen kunnen genieten van enkele peultjes. Bonen, courgettes en tomaten ( semi volwassen planten van het tuincentrum gekocht) zijn nooit echt in grote hoeveelheden gelukt. Wel heb ik een bescheiden schaaltje kunnen oogsten in de midzomer.




Tevens heb ik voor het eerst mais gezaaid in de tuin. Hoewel ik te laat was met zaaien en we behoorlijk veel koud, nat en winderige periodes hebben gehad afgelopen zomer, is dit experiment toch echt wel een succes te noemen! De maisplanten hebben wel wat ondersteuning nodig gehad, gezien ze al gauw 1.50m of hoger werden. Toch heb ik hier per plant 1-2 kolven kunnen oogsten.
Mais komt in 2014 dus zeker weer terug in de bakken!




Tot mijn grote verassing heb ik in januari bij het prepareren van de bakken nog een grote oogst pastinaken uit de grond gehaald. Het loof was eerder al afgestorven en ik was ze compleet vergeten. Toen er weer nieuw loof uit de grond kwamen was ik zeer blij verrast! Ik heb enorm moeten graven om deze dikke jongens uit de grond te krijgen. Ze staan in de verhoogde bak die ik op de open grond heb geplaatst en de wortels kunnen hier fijn de diepte in graven.
Mijn eerste verassings-oogst van 2014 heb ik met veel plezier bereid. Er gaat echt niets boven geroosterde pastinaak uit eigen tuin. Dit succesnummer gaan we dus ook opnieuw inzaaien!







- Posted using BlogPress from my iPad

No comments:

Post a Comment